Suriname is wakker - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu Suriname is wakker - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu

Suriname is wakker

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

25 December 2012 | Suriname, Paramaribo

De week voor kerstmis is een drukke week in Suriname. De winkels zijn bomvol met mensen, terwijl de schappen in snel tempo leeg raken. Vanaf nu kan ik zeggen dat ik “de Plus” met haar georganiseerde chaos voor de kerstdagen toch echt kan waarderen. Hier loopt alles op de een of andere manier altijd en overal ongeorganiseerd!! Boodschappen doen heeft ons dan ook wat tijd gekost. Desalniettemin zijn we geslaagd en hebben we op kerstavond heerlijke hapjes gegeten.

Inmiddels wonen we midden in het centrum van de stad. We wonen in een grote winkelstraat en hier is de drukte ook goed te merken. Zowel lopend als met de fiets moeten we opletten. Surinamers noemen vijf auto’s achter elkaar al een file, maar zo voor de kerst moet ik toegeven dat ik heel wat echte files heb gezien in Paramaribo. Gelukkig passen wij ons goed aan aan de levensstijl hier: no span, we hebben de tijd! In plaats van “Christmas shopping” heb ik hier aan “Souvenirs shopping” gedaan deze week.

Aan de ene kant is het gek om voor het eerst de kerst in het vertrouwde Heugem te moeten missen. Aan de andere kant heb ik door het tropische klimaat toch niet zo’n kerstgevoel, dus het is goed te doen. We zijn op kerstavond naar een mis geweest in een mooie houten kerk. Ik verwachte een gospelkoor met negerinnen met een gouden strot, maar helaas werden we ‘getrakteerd’ op een koortje dat echt vals zong! Verder verwachte ik een vrolijke en energieke mis. Helaas kreeg ik een super saaaaaaie en traditionele mis met preken zoals we die in Nederland kennen. De pastoor was zelfs een Nederlander! Ik was blij toen we na 2,5 uur weg konden. Erg jammer dus… Waarschijnlijk moeten we niet bij de rooms-katholieke kerk zijn voor gospelachtige taferelen. Wat overigens wel leuk was om te zien: het was de nachtmis op kerstavond en mensen van allerlei verschillende geloven kwamen naar de mis om te bidden. Mooi om te zien dat de godsdiensten hier zo tolerant naar elkaar zijn!

Morgen gaan we (zoals dat hoort op eerste kerstdag) veel eten. Op tweede kerstdag beginnen we met onze 4daagse trip naar het binnenland. Het belooft een avontuurlijk reisje te worden! We gaan naar de grootste watervallen van Suriname (Blanche Marie), we bezoeken een marrondorp +overnachten daar en we maken met een zeil een tentje in de jungle waar we naast ons kampvuurtje de nacht zullen doorbrengen. Ik vind het spannend, want tot nu toe was ik na twee nachten al blij om naar huis te gaan, zodat ik naar een fatsoenlijke wc en douche kon gaan! Maar ik heb er wel heel veel zin in. We moeten overigens duimen voor goed weer, het regent hier namelijk al dágen :( :(

Dan rest mij nog jullie al het goede te wensen:
WAN BLESSIE KRESNETI NANGA WAN BUN NJUN JARI!!

  • 25 December 2012 - 08:35

    Mindy:

    Was leuk om gisteren met jou te skypen. We zullen je missen deze dagen maar wensen je veel plezier op jullie expeditie Suriname xx

  • 25 December 2012 - 08:35

    Mindy:

    Was leuk om gisteren met jou te skypen. We zullen je missen deze dagen maar wensen je veel plezier op jullie expeditie Suriname xx

  • 25 December 2012 - 12:31

    Ulrike Jongen:

    Dat was dus een hele ervaring in de kerk! Hier was de preek gisteren korter dan normaal omdat de kapelaan (pastoor was er niet) een heel drukke avond had...
    Veel plezier op je reisje naar het binnenland en geniet van de laatste weken!

  • 25 December 2012 - 16:32

    Marianne Lavrijssen:

    Wat leuk om jou reisverslag zo te kunnen volgen. Ik wens je alsnog veel sterkte met het overlijden van oma. Ook vanuit het Zeeuwse land hele fijne Kerstdagen en veel plezier op je reis door het binnenland van Suriname. Kijk nu al uit naar je verslag ervan!

  • 25 December 2012 - 17:05

    Marion:

    Hey Suzanne,

    Lekker genote van de tapas. Toch wel apart die mis met veschillende geloven.
    Geniet van jullie trip, lijkt me een enorme uitdaging! Ik hoop dat het wel wat droger wordt, maar toch geniet, fijne dagen en een supergoed en gezond 2013!!
    Veel liefs!!

  • 27 December 2012 - 10:55

    Gerda:

    Kan mij voorstellen dat het kerstgevoel anders is met zo'n temperatuur.
    En wat de regen betreft die hebben wij hier ook genoeg. Alleen de temperatuur erbij is anders.
    Geniet van jullie jungle tocht en de beestjes die je tegen komt in de nattigheid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Ik ga drie maanden stage lopen op een basisschool in Paramaribo.

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2013

Sweet goodbyes

17 Januari 2013

Geëmanci-watte?

06 Januari 2013

Waar is dat feestje?

30 December 2012

Een vrije vogel

25 December 2012

Suriname is wakker
Suzanne

Actief sinds 27 Okt. 2012
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 4568

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 26 Januari 2013

Suriname

Landen bezocht: