Waar is dat feestje? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu Waar is dat feestje? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu

Waar is dat feestje?

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

06 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

VOOR IEDEREEN EEN MOOI, GEZELLIG, GELUKKIG, GEZOND EN LIEFDEVOL NIEUWJAAR!! Ik hoop dat jullie een mooie jaarwisseling hebben gehad? Wat zijn jullie goede voornemens voor het jaar 2013? Mijne is: don’t judge people too quickly.

De hoge verwachtingen waren niet misplaatst: oud op nieuw in Suriname is te gek! ’s Ochtends om 06:00 uur schrok ik al wakker van de pagara’s (duizendklappers). Om 10:00 uur zijn wij ook de straat op gegaan en we waren niet de eersten!! Er was overal muziek in de stad en iedereen liep feestend door de straten. Net carnaval, maar dan met donkere mensen i.p.v. vreemd verklede Limburgers.
Om 12:00 uur zouden ze meters lange pagara’s over de straten uitrollen en afsteken. Wij hadden het geluk dat we op het balkon van onze huisbaas mochten staan. Zo hebben we alles vanaf onze VIP- plek goed kunnen bekijken. Ik hou eigenlijk niet zo van al dat knalvuurwerk, maar het was wel een erg leuke ervaring!
Na een tijdje hebben we ons veilige balkonplekje verlaten, omdat we ook wilden meemaken hoe het is om in de massa mee te feesten. Echter bleek er van feesten bijna geen sprake te zijn, het was namelijk veel te druk. Iedereen stond in de hitte tegen elkaar aan gedrukt. De mannen hadden het overigens wel erg naar hun zin met springen en bier gooien (hierin verschillen Surinaamse jongens dan weer weinig van de Limburgse jongens, haha).
Daarna zijn we nog even naar huis gegaan om te eten, even uit te rusten en ons klaar te maken voor de avond. De avond hebben we op meerdere plaatsen doorgebracht: op straat, bij een populair restaurant en op een poolparty. Ik heb ervan genoten!

Voor de rest hebben we nog een dagtour gedaan naar een inheems dorpje. De mensen daar waren echt zó ontzettend lief en gastvrij. Toen we de auto uitkwamen werden we door allerlei mensen en kinderen geknuffeld en na 1 minuut kreeg ik al een baby’tje in mijn handen geduwd, wat een schatjes waren dat!! Iedereen wilde met ons op de foto en ze lieten ons het dorpje zien. Er kwam een meneer naar me toe, hij zei dat ik hij speciaal voor ons de schildpad wilde koken, zodat we dat konden proeven. Niet veel later begon hij met het ontzettend zielige karwei. Hij begon de schild van de schildpad eraf te hakken….veeeeeel bloed stroomde eruit. Toen hij het schild open kon breken, begon hij stukken ervan te snijden. Het was vooral zo zielig, omdat dat beest héél lang bleef leven. Alle organen zaten al allemaal los en door elkaar, maar nog steeds klopte zijn hart! Met heel wat kindjes heb ik ernaar staan kijken. Ik vond het onbeleefd om het niet te doen. Maar toen we weg moesten voordat ik van de schildpad kon eten, was ik stiekem erg opgelucht!!

Ik heb nog maar drie weekjes in Suriname te gaan. De tijd is omgevlogen. Ik voel nu al dat ik dit prachtige land en dit leventje heel erg ga missen. Aan de andere kant ben ik er over drie weken ook wel weer klaar voor om naar huis te gaan. Door een tijd weg te zijn van huis, leer ik mijn leven in Nederland nog meer te waarderen. Ik vind dat een goeie reden om nog meer te gaan reizen en van de wereld te zien! :p

Het zware afstudeerwerk ligt al op mij te wachten, maar voor nu wil ik nog genieten van mijn laatste drie weken hier. Zo ga ik vanavond feesten op een partybus, die ons met luide muziek door de straten van Paramaribo zal rijden.

Veel liefs,
Suzanne

ps. Ik verheug me er ook op dat de jeuk stopt als ik weer thuis ben! Ik word gek van mijn talloze muggenbulten! :p

  • 07 Januari 2013 - 17:54

    Guy:

    Feestelijk dagje dat oud en nieuw in Suriname. Ze beginnen in elk geval goed vroeg!
    Trouwens echt aardig van die mensen om speciaal voor jullie die ninja turtle klaar te maken:p
    Geniet ze de laatste weken, en tot binnenkort

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Ik ga drie maanden stage lopen op een basisschool in Paramaribo.

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2013

Sweet goodbyes

17 Januari 2013

Geëmanci-watte?

06 Januari 2013

Waar is dat feestje?

30 December 2012

Een vrije vogel

25 December 2012

Suriname is wakker
Suzanne

Actief sinds 27 Okt. 2012
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 4565

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 26 Januari 2013

Suriname

Landen bezocht: