Bigi Pan en meer.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu Bigi Pan en meer.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu

Bigi Pan en meer..

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

20 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Beste allemaal,

Hoe gaat het met jullie? Ik hoorde dat het in Nederland al een stuk kouder aan het worden is? Ik kan me er vanaf hier niks bij voorstellen! Met mij gaat het heel erg goed. Ik heb het ontzettend naar mijn zin. We doen hier zoveel nieuwe en leuk ervaringen op!

Afgelopen weekend zijn we voor het eerst op trip geweest. We zijn met een groep van 18 jongeren naar Bigi Pan geweest in Nickerie (dat is een district). Bigi Pan is een heel groot meer midden in de natuur. Bigi betekent ‘groot’ , dus Bigi Pan staat voor ‘Grote pan met water’.
Ons avontuur begon al goed toen na één uur rijden de bus al kapot was. Na een uur wachten kwam er gelukkig al een nieuwe bus en dat gaf mij een goed vertrouwen in de touroperator!
Eenmaal bij Bigi Pan aangekomen moesten we overstappen in een Pijaka (bootje) en alle bagage, eten en drinken ging ook mee. Het varen was prachtig en het windje op de boot voelde heerlijk!
Eerst gingen we tussen smalle beekjes, waar we allerlei mooie vogels bekeken. Na een tijdje kwamen we aan op het meer. Er stonden allerlei huisjes op palen midden op het meer. Een van die huisjes was ons hangmattenkamp waarin we één nachtje zouden verblijven. We vonden het allemaal super vet. We werden gelukkig door de bootsmannen geholpen met het ophangen van onze hangmatten en klamboes.
’s Avonds gingen we onder de mooiste sterrenhemel die ik ooit gezien heb opzoek naar kaaimannen. Helaas hebben we er geen gevonden. Wel heb ik met mijn felle zaklamp een slang gespot, dit scheen een hele gevaarlijke slang te zijn, dus we konden er niet zo lang blijven staan, aangezien hij/zij de boot in zou kunnen springen.
De nacht in de hangmat was voor mij verschrikkelijk. Op zich lag ik wel lekker erin, maar het was zo ontzettend klam en koud en warm tegelijk dat ik er gek van werd. Ik plakte aan alle kanten door de zonnebrand van die dag en alle DEET tegen de muggen, bah. Desalniettemin vond ik het een geweldige ervaring om in een hangmat midden op Bigi Pan te overnachten!
De dag erna hebben we nog rondgevaren en kon je een modderbad nemen in het meer, door de modder van de grond te halen. Ik ben altijd bang in ondoorzichtig water, omdat je niet weet wat er nog meer in het water zwemt. Daarom besloot ik in de boot te blijven. Na een halfuurtje het gespetter van de andere te zien heeft de gids me toch overgehaald om erin te gaan. Ik ben vijf minuutjes in het water geweest, haha.

Verder zijn we afgelopen week ook nog naar het casino geweest waar we ons kapot gelachen hebben. We liepen een rondje door de zaal en we wilde graag wat drinken. Ik vroeg om een drankkaart, maar die hadden ze niet. “Hoeveel kost een drankje dan?” vroeg Sanne. “Niks” zei de serveerster, “wij verkopen niet”. Wij vonden het vreemd en gaven meerdere malen aan dat we niet gingen gokken en we geen entree hadden betaald. Dat was geen probleem en toen kregen we ons (gratis) drankje.
We zaten enorm te lachen om deze situatie en vroegen ons af of er geen addertje onder het gras zou zitten. Na 10 minuutjes kwam er een ober naar ons toe en vroeg: “Hebben jullie al eten gekregen?”. Verbaasd keek ik hem aan en zei “nee”. Daarop antwoordde hij: “Ohh, dan komt het er zo aan”. We hebben ons lachen in moeten houden uit beleefdheid, maar toen hij weg was kwamen we niet meer bij. En ja hoor, niet veel later stonden er vijf borden met pasta, vlees en salade voor ons neus (ook dit hoefden we niet te betalen).
Toen we naar huis wilden, liepen we met een lichte spanning richting uitgang. Het casino stond vol met security en het plafond hing vol met camera’s, zouden we echt zomaar naar buiten kunnen lopen na een avond te eten en drinken?? Ja hoor, we liepen naar buiten en de security groette ons vriendelijk. Haha!

Verder vind ik stage echt verschrikkelijk. Hierover een andere keer meer!

Veel liefs,
Suzanne

• 23 November 2012 - 18:06

Katinka:

Hey Suus,

Heb net even al je reisverslagen gelezen!
    Ik moet toegeven dat het allemaal wel heerlijk klinkt :).
    Afgezien van de enge leraren op school :s. En ik ben net als jij zo'n held die ook het water niet ingaat als je de bodem niet kunt zien! Maar 5 min. er in is toch al een kleine overwinning :).

Fijn dat je het over het algemeen zo goed naar je zin hebt!! :)
    Nog heeeel veel plezier en tot snel!

Liefs xx Kat

• 23 November 2012 - 18:06

Katinka:

Hey Suus,

Heb net even al je reisverslagen gelezen!
    Ik moet toegeven dat het allemaal wel heerlijk klinkt :).

Fijn dat je het over het algemeen zo goed naar je zin hebt!! :)
    Nog heeeel veel plezier en tot snel!

Liefs xx Kat