Over mijn verschrikkelijke stage... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu Over mijn verschrikkelijke stage... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu

Over mijn verschrikkelijke stage...

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

29 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Dan is het nu (helaas) écht tijd voor mijn blog over stage:

Stage valt heel erg tegen. Ten eerste mocht ik de eerste twee weken bijna niks doen. Ik zat maar wat achterin de klas. Ik werd wel gebruikt om potloden te slijpen, maar dan heb je het ver gehad. De juffen hier zo gemeen tegen de kinderen!! Ze schelden en dreigen, ze rammelen kinderen door elkaar, en waaaaag het niet om te huilen! Ook als kinderen iets niet begrijpen of een letter niet kennen dan zijn ze de sjaak.

Ik zit bij de kleuters en de dagen duren erg lang. Dat komt doordat er zo weinig wordt gedaan op een dag. Zo hebben de kinderen laatst 55 minuten achter elkaar moeten overliggen (met je armen en hoofd op de tafel liggen), omdat de juf kroontjes moest passen één voor één.

Als de kinderen aan het werk zijn moet het stil zijn. De leerkracht gaf mij vandaag zelfs een stok en zei: "zorg dat ze stil zijn". Ik had de stok in m'n handen en liep een rondje. De kinderen keken me bang aan, ik vond het verschrikkelijk. Maar na 2 minuten hadden ze door dat ik niks met die stok zou gaan doen, dus begonnen ze weer te kletsen.
De kinderen zijn zo gewend dat ze grof worden aangepakt, als ik dan op een normale manier iets aan de kinderen vraag dan doen ze het echt niet!

Inmiddels zit mijn derde stageweek erop. Ik heb deze week twee dagen zelf mogen draaien. Maandag was heel erg leuk, omdat de leerkracht( lekker) de klas uit ging. Ik vond het heerlijk dat die negatieve energie de klas uit was. Ik kon enthousiast naar de kinderen zijn en op een vrolijke en stimulerende manier lesgeven. Ik moest wel streng zijn, maar d.m.v. een beloningssysteem was het goed te doen! Ook vandaag heb ik de dag gedraaid, maar de leerkracht bleef in de klas en corrigeerde de kinderen continu. Daarbij heeft ze vandaag voor het eerst een kind echt afgeranseld. Gelukkig was ze haar stok kwijt, anders had hij er ook nog met de stok van langs gekregen. (Ik heb het idee dat ze het in het begin nog niet deed, omdat het officieel niet mag en dan zie ik dat. Maar nu ze aan me gewend is durft ze steeds verder te gaan).

Voordat ik naar Suriname ging, was ik erop voorbereid dat ik dit soort dingen zou meemaken. Daardoor kan ik er op zich nog best goed tegen. Het is gewoon een groot cultuurverschil en met die nuchtere blik kan ik het gelukkig een plek geven. Ik ben het er natuurlijk niet mee eens en ik vind het hartverscheurend om te zien hoe die kleine bruine schatjes ervan langs krijgen, maar het is hun cultuur. Hetgeen wat mij zo ongelukkig maakt op stage is de negativiteit. De juf begint de dag al zo boos en geïrriteerd en dat gaat door tot aan het eind. Ze lijkt altijd chagrijnig en doet zó gemeen. Ik word daar ook mismoedig van!

GELUKKIG maken alle dingen die we hier doen en beleven buiten stage heel veel goed!! Zo zijn we afgelopen weekend op quadtour geweest, dwars door de jungle. Ik heb echt heel had gescheurd! (De twee dagen erna had ik spierpijn, haha). Ook was er een jeep bij met een chauffeur die aan crossen doet, dus dat ging er ook lekker ruig aan toe. I loved it!

Dit weekend ga ik met Inge en Dyonne naar Brownberg en Stone eiland (een of ander chill-eiland) en daar krijgen we salsacursussen op het strand. 02-12-2012 wordt mijn eerste verjaardag in de zon, met een cocktailtje op het strand =).

  • 29 November 2012 - 20:00

    Vera Pinckaers :

    Hee Suzanne,

    Jammer dat stage niet goed bevalt. Ik kan je alleen maar als advies geven dat je vooral moet genieten van de momenten dat je zelf les mag geven en je lekker je eigen ding kunt. Het zal moeilijk blijven, omdat wij het zooo anders zouden doen. Ik hoop dat je ondanks de negatieve energie toch positieve energie kunt opdoen uit de leuke momenten. Geniet dit weekend van Brownsberg en Stone eiland, echt super mooi! De weg naar Brownsberg toe is al een hele ervaring ;). Wonen jullie 3 samen in een huis en dezelfde stageschool?
    Alvast gefeliciteerd en enjoy your birthday in SU! Dat is toch wel heel speciaal.
    Ik blijf jullie volgen :) is zo leuk om te lezen dat jullie dezelfde ervaringen opdoen als ons 2 jaar geleden.

    Groetjes, Vera

  • 29 November 2012 - 22:57

    Marion:

    Hey Suzanne,

    jeetje wat vreselijk om op zo'n manier met de kleuters om te gaan. Dat zijn wij dan toch anders gewend. Het lijkt me een vreselijk gevoel om met zo'n stok rond te moeten lopen. Geef de kinderen de goede dingen als de leerkracht uit de klas is.
    Alvasr een supe verjaardag en waar kun je dit aparter en unieker vieren dan in Paramaribo!!!!!!
    Geniet van het weekend dat komt en doe veel positieve energie op. dit zal met jullie drietjes zeker lukken!!
    Nogmaals een fijne verjaardag.
    dikke kus van mij!

  • 02 December 2012 - 13:06

    Gerda:

    Hallo Suzanne
    Jammer van deze stage met zo'n voorbeeld voor de klas.
    Probeer op de momenten dat het kan gewoon jezelf te zijn en die kinderen iets mee te geven.
    Die leerkrachten zijn toch niet te veranderen.
    Zoiets moet je hier eens proberen krijg je gelijk alle ouders aan de deur.
    Ga in in ieder geval genieten van jullie weekend.
    Deze verjaardag in de zon zal toch heel speciaal voor je zijn.
    Hier bibberen wij op het moment met 3 graden.
    Ik wens je een hele geweldige verjaardag toe drink niet te veel cocktails die komen hard aan als het zo warm is.
    Heel veel liefs Gerda en Jos
    En je krijgt heel veel groeten van jouw oma ze denkt veel aan jou en mist je natuurlijk ook.
    Vanmorgen ben ik bij haar op bezoek geweest en ze is ook geweldig trots op jou.
    XXX

  • 02 December 2012 - 15:58

    Maria.:

    Hoi Suzanne!
    Leuk om je een beetje te volgen via deze link. Gekregen via Steven ;) Je stage lijkt me niet zo leuk maar zo zie je maar wat in in andere landen "zo gewoon is"??
    Allereerst ,Proficiat met je verjaardag! Dat lijkt me speciaal om te vieren in Dec met warm weer. Veel plezier en geniet van alle mooie en leuke momenten. De andere ervaringen geven je alweer meer reden tot nadenken. Wat kunnen we dankbaar zijn in ons, soms zo koude , natte, kleine landje. Stuur ons maar een beetje zon dan zijn we al erg tevreden!!
    Veel groeten, alle liefs van Maria en de rest van de "Pittie's".

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Ik ga drie maanden stage lopen op een basisschool in Paramaribo.

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2013

Sweet goodbyes

17 Januari 2013

Geëmanci-watte?

06 Januari 2013

Waar is dat feestje?

30 December 2012

Een vrije vogel

25 December 2012

Suriname is wakker
Suzanne

Actief sinds 27 Okt. 2012
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 4586

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 26 Januari 2013

Suriname

Landen bezocht: